nyttiga burgare

Halloj!

Hemma vid datorn igen haha den står ju nästan alltid på är ju så mycket lättare med bärbar också kan ha den lite varstanns och lyssna på musik m.m! Ska skaffa trådlöst internet också så då kommer de bli ännu smidigare.

Var sjukt trött imorse fy hatar vinter, mörker och kyla. Det enda som får upp mig är pengarna. Gör ju inte saken bättre att älskling ligger kvar och gosar under varma täcket medans jag måste släpa mig iväg uuhhh!
Denna vecka är riktigt tung också har haft massor att göra och än är det inte slut. Vädret gör ju inte saken bättre. Får hoppas nästa vecka blir bättre.

Efter jobbet gick jag till inredningsbutiken In & Finn, där köpte jag en massa julgranskulor. Var väldigt billigt! Köpte även en adventsljusstaket är super sugen på att börja pynta men måste köpa en hel del annat pynt till.
Han träffa älskling innan han stack iväg till jobbet. Kommer jobba mest kvällar och nätter så går om varandra men var skönt att få krama han lite.
Nu har jag nyligen ätit middag. Lagade quinoaburgare, var riktigt goda! Försöker äta nyttigt just nu mycket sallad och lite kolhydrater. Ska även gå och köpa mig ett gymkort så jag kan sätta igång med träningen igen!

Strax ska jag gå och ta mig ett varmt bad och ha ansiktsmask! Gillar egentligen inte badkar men ibland är de skönt att fylla upp det med rykande varmt vatten och massa skum och sen bara glida ner och njuuuta. Behöver verkligen lite lyx i vardagen för att klara av denna kalla och mörka tid på året!

Quinoaburgare


Antal portioner: 4

Förberedelsetid: 15 min

Tillagningstid: 20 min

Färdigt på: 35 min


Ingredienser

600 600 g nötfärs
1 1 st ägg
2 2 dl kall, kokt quinoa
0.5 0.5 tsk salt
malen svart- och vitpeppar
olja till grillning eller stekning
8 8 st stora sallatsblad
2 2 st mogna tomater
2 2 st inlagda gurkor
4 4 tsk dijonsenap
4 4 msk tomatpuré (eller tacosås)
2 2 st gula lökar

http://recept.nu/receptnu/images/pixel.gif

Annons:


Gör så här

1. Skala och finhacka löken. Hetta upp en stekpanna med rapsolja och fräs hälften av löken. Lägg sedan upp den i en skål. Lägg upp resterande lök i en annan skål.

2. Skär tomaterna och gurkan i skivor. Lägg upp grönsakerna i skålar. Lägg även upp senap och tomatpuré (tacosås) i skålar.

3. Rör ner quinoan, salt och ägg i färsen. Forma hamburgare i valfri storlek. Pensla dem med lite olja och krydda med pepparsorterna. Hetta upp en stekpanna och stek hamburgarna några minuter på varje sida. De kan också grillas i stekpanna eller över glödbädd.

4. Servera quinoaburgaren i stora sallatsblad. Låt var och en servera sig av tillbehören.



Hoppas eran Onsdag var trevlig och att ni får en härlig kväll =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0